Var börjar och slutar skolans ansvar vid nätmobbning?
Att ha kontakt och umgås med varandra digitalt är en stor del av barn och ungas liv. Tyvärr är kontakten inte alltid rolig och positiv, vilket blir tydligt i Friendsrapporten från 2024. Rapporten visar att 26 procent har blivit utsatta för nätmobbning från en annan elev. Att bli utsatt för mobbning påverkar i sin tur skolresultaten negativt.
Nyligen ordnade vi ett webbinarium i samarbete med Stiftelsen Friends där de gick igenom konkreta tips på hur skolor kan arbeta för ökad trygghet på nätet. Vad är egentligen skolans ansvar och hur man kan arbeta förebyggande?
Vad innebär nätmobbning?
Det räcker att någon form av kränkning på nätet har skett en gång för att det ska räknas som nätmobbning, detta för att risken för spridning av innehållet är stort. Till skillnad från kränkningar i den fysiska världen, där en kränkning räknas som en engångsföreteelse och man kallar det mobbning* är när det upprepas över tid.
*Mobbning som begrepp används inte i skollagen utan det är så det definieras av Friends och något som de arbetar på att få med i lagtexten.
Exempel på kränkningar på nätet kan vara
- hot om våld eller dödshot
- sexuella trakasserier
- uthängning
- utfrysning.
Missade du vårt webbinarium med Friends?
Titta i efterhand!
Hur appliceras kränkningar i skollagen på nätmobbning?
Enligt Skollagen 6 kap §10 är en lärare, förskollärare eller annan personal som får kännedom om att ett barn eller en elev anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling i samband med verksamheten skyldig att anmäla detta till rektorn.
Det är just “i samband med verksamheten” som är väsentligt här. Exempelvis att två elever har skrivit med varandra på helgen där den ene är hotfull och säger att hen ska slå den andra när de ses i skolan på måndagen. Eller att det finns en chatt för alla i klassen där en specifik elev blivit utsatt för kränkningar.
Hur kan ni arbeta förebyggande mot kränkningar på nätet?
Ofta fastnar skolor i en loop av att åtgärda akuta problem och glömmer bort det förebyggande arbetet. Det finns mycket ni kan göra som skapar en trygg miljö på skolan långsiktigt.
Detta innebär inte att ni ska följa alla barn på sociala medier, men det är viktigt att ha en bra dialog med vårdnadshavarna samt att försöka fånga upp saker som ni hör i skolan. Genom att skapa förtroendefulla relationer med eleverna ökar ni chanserna att de vågar berätta för er om vad som sker. Ni kan också se över personalens kunskap och utbilda dem i nätmobbning samt försöka integrera frågan om nätet i undervisningen.
Har ni ett enkelt system för att anmäla kränkningar?
Det ska inte vara svårt eller tidskrävande att anmäla en kränkning, därför har vi utvecklat verktyget Kränkande Behandling Incident. Systemet tar er hela vägen från anmälan till arkivering och ni får enkelt en samlad bild över alla händelser.
Låter det intressant?
Titta på en demovisning av verktyget.