På grund av det försämrade säkerhetsläget i Sveriges närområde har det blivit viktigt för kommunala förskolor och skolor att planera för eventuella kommande scenarion. Det vill säga om regeringen tar beslut om höjd beredskap eller om det värsta skulle inträffa - att det blir krig i Sverige.
Eftersom förskolor och skolor är samhällsviktiga verksamheter är det viktigt att verksamheten fungerar även i svåra situationer. Nödvändiga funktioner ska upprätthållas, så som:
– Förskolor och skolor behöver ha en plan för hur kärnverksamheten, det vill säga undervisning och tillsyn av barn, ska fungera i ett sådant läge. Personalförsörjningen inom annan samhällsviktig verksamhet behöver också säkerställas och där spelar förskola och skola en avgörande roll så att vårdnadshavare kan utföra sina uppdrag, säger Maria Elmér, undervisningsråd på Skolverket.
Grundskolan och förskoleklassen ska prioriteras först. Personal, lokaler och utrustning från exempelvis gymnasieskolan kan därför behöva omprioriteras för att täcka andra behov.
Läs också: Strategier för väpnat våld i skolan
Kommunala förskolor och skolor behöver vara förberedda inför exempelvis elavbrott, vattenbrist och andra svåra omständigheter. Nedan frågor är bra att ställa för att se om det finns delar ni inte har planerat för:
Vid krishantering i Sverige tillämpas tre grundprinciper:
Vid höjd beredskap är utgångspunkten att verksamheterna ska fungera i den mån det är möjligt, så länge inte riksdagen eller regeringen tar andra beslut. Skulle regeringen aktivera förordningen om skolväsendet under krig och vid krigsfara finns olika förhållningsregler för olika skolformer. Dock saknas bestämmelser för fristående huvudmäns ansvar vilket nu ska utredas av regeringen.
Förskola och fritidshem ska i så stor utsträckning som möjligt fortsätta att bedrivas. Barn till vårdnadshavare som arbetar inom samhällsviktig verksamhet ska prioriteras.
Förskoleklass, grundskola och anpassad grundskola sköts av kommunen som ansvarar för att skolpliktiga elever får utbildning. Dock får huvudmannen göra nödvändiga avvikelser för att kunna bedriva den utbildning som är möjlig under rådande förhållanden.
Gymnasieskola, anpassad gymnasieskola och kommunal vuxenutbildning inom vårdyrken ska fortsätta så länge det går - med extra hänsyn till behovet av specialiseringar. Huvudmannen ansvarar för att se till att vårdutbildade som varit ifrån yrket får kortare utbildning vid behov.
Tips! Ladda ner faktabladet Kris och beredskap i skolmiljö om du vill fördjupa dig mer i ämnet.