Draftit

Skolfrånvaro hänger ihop med trygghet och studiero

Skriven av Fanny von Homeyer | 2023-aug-08 08:00:00

Skolplikten inträder höstterminen det år barnet fyller sex år. Att skolplikten fullföljs är ett delat ansvar mellan skolan, vårdnadshavarna och kommunen som barnet bor i. Men vad händer när barnet inte går till skolan?

Utgångspunkten är ju att alla barn ska vilja gå till skolan. Därför behöver skolan vara en trygg, rolig och stimulerande miljö. En trygg skolmiljö har visat sig öka studieresultaten, motverka frånvaro samt förebygga att elever blir hemmasittare.

I Skolinspektionens årliga undersökning Skolenkäten uppger de flesta elever att de känner sig trygga. Samtidigt finns  elever, framförallt i årskurs åtta, som känner sig otrygga i skolan. Skolenkäten visar att  en av fem elever svarar att de inte alls eller endast till viss del känner sig trygga.  Studiero är också en viktig aspekt för att trygghet ska kunna skapas i klassrummet och här skiljer sig elevernas och lärarnas upplevelse. Nästan ingen av lärarna svarar i enkäten att det inte råder studiero på deras lektioner. Eleverna däremot ger en mer negativ bild. I grundskolan exempelvis uppger färre än fyra av tio att det ofta eller alltid är arbetsro på lektionerna.

Vill du fördjupa dig om trygghet och studiero? Ladda ner vårt faktablad på ämnet! 

Skolplikt och ledighet

Det är inte bara skolan som har ett ansvar för att en elev ska fullgöra sin skolplikt. Vårdnadshavarna är ansvariga för att se till att deras barn går i skolan och kommunen som eleven bor i (hemkommunen) har som ansvar att se till så alla elever blir tilldelade en skolplats. 

Hemkommunen har också ett ansvar att se till att barn som är inskrivna i kommunens skolor fullgör sin skolplikt. Om vårdnadshavarna inte säkerställer att eleven fullgör sin skolplikt kan hemkommunen i sista steget ålägga vårdnadshavarna vite. 

Skolplikt innebär inte att eleven måste vara i skolan under läsårets alla dagar, det finns exempelvis utrymme för att vara frånvarande för att åka på semester eller vid sjukdom. För att en elev ska kunna vara ledig behöver elevens vårdnadshavare ansöka om ledighet till skolan. Rör det sig om en kortare period kan oftast elevens lärare bevilja eller neka frånvaro medan en längre ledighet, mer än 10 dagar, måste hanteras av rektor.

Ogiltig frånvaro

Om en elev inte har fått beviljad ledighet och trots det inte dyker upp i skolan betraktas det som ogiltig frånvaro. Syftet är i första hand att se till att det inte har hänt eleven något. Vid särskilda skäl behöver inte vårdnadshavaren meddelas samma dag. Det kan till exempel gälla om eleven har frånvaro under dagens sista lektion.

Den vanligaste typen av ogiltig frånvaro är skolk. Att både som vårdnadshavare och skola vara uppmärksam på elever som börjar skolka eller har hög frånvaro är viktigt. Om det inte uppmärksammas är risken stor att eleven eskalerar sitt beteende. En konsekvens av långvarigt skolkande eller frånvaro är något som ofta kallas för “hemmasittare”.

Främja, förebygga och åtgärda

Skolan behöver arbeta systematiskt med frånvaron och det gör man genom att främja närvaro samt förebygga och åtgärda frånvaro. Att främja närvaro handlar om att skapa en trygg, stabil och välorganiserad miljö i skolan. När man identifierar eventuella risker för frånvaro är det viktigt att man arbetar förebyggande. Risker kan vara till exempel vantrivsel, oregelbunden frånvaro, avsaknad av måluppfyllelse och klimatet i skolan. Rektor är skyldig att utreda orsaken till en elevs frånvaro oavsett om det rör sig om långvarig eller upprepad frånvaro, detta för att kunna sätta in rätt åtgärder i rätt tid.

Vad kan du som skolledare göra:

  • Skapa förutsättningar för goda relationer mellan lärare och elever.
  • Sprid kunskap om de faktorer som oftast påverkar elevers ogiltiga frånvaro.
  • Sätt upp tydliga rutiner för att främja närvaro och förebygga ogiltig frånvaro.
  • Ge eleverna tid, stöd och rätt förutsättningar för att vilja vara i skolan.

Skolledning Expert hjälper dig i ditt arbete med skolfrånvaro

Som rektor eller skolledare har du ett ansvar för att både utveckla verksamheten på skolan samtidigt som du ska vara en kompetent chef och medarbetare. Detta är ett tufft och utmanande arbete. För att underlätta för dig i din roll har Draftit skapat Skolledning Expert, ett digitalt verktyg utformat för dig som arbetar som rektor eller skolledare.

Med ett enkelt gränssnitt och förenklade lagar och regler underlättar verktyget för dig i ditt dagliga arbete mot bland annat ogiltig frånvaro. I Visma Draftits digitala verktyg Skolledning Expert hittar du en handbok, ett dokumentarkiv och en sökfunktion. I handboken hittar du svar på dina frågor inom varje ämnesområde, konkreta tips och viktiga processer. I dokumentarkivet hittar du viktiga dokument såsom checklistor och guider. Du har även tillgång till en sökfunktion där du kan skriva in ett ämne du vill veta mer om. Har du frågor som gäller lagar och regler som du inte hittar svaret på kan du alltid använda funktionen “Fråga expert”.

Genom att använda Skolledning Expert kommer du alltid att hålla dig uppdaterad i allt som berör skolans värld. Utöver detta får du varje månad ett produktbrev som ger dig tips och värdefull information om de viktigaste nyheterna från månaden som gått. Med Skolledning Expert kommer du alltid att ta välgrundade beslut, vilket gör att du kommer känna dig trygg och säker i din roll som rektor eller skolledare.