För ett hållbart arbetsliv ska er organisation följa Arbetsmiljöverkets föreskrifter som säkerställer att ert arbetsmiljöansvar upprätthålls. En av föreskrifterna är Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1) förkortat SAM. En viktig del i ett systematiskt arbete är att göra en löpande riskbedömning – för att upptäcka risker och kunna arbeta förebyggande innan någon blir drabbad. Enligt föreskriften innebär ordet risk "sannolikheten för att ohälsa eller olycksfall i arbetet ska uppstå och följderna av detta".
Vad innebär egentligen en risk? Hur stor är sannolikheten att ohälsa eller olycksfall ska inträffa på arbetsplatsen? Beroende på typ av risk kan skadorna vara både lång- och kortsiktiga. Varje risk måste också bedömas i hur allvarlig den är.
För en grundlig riskbedömning kan arbetsgången delas upp i sju steg.
För en fördjupning om riskbedömningens del i det systematiska arbetsmiljöarbetet, ladda ner vårt faktablad om systematiskt arbetsmiljöarbete.
Riskbedömningar bör göras inom ett antal olika områden i organisationen. Vid en riskbedömning är det bra att utgå ifrån ett antal frågor inom varje område, anpassade utifrån er verksamhet. Nedan följer de områden som era frågor bör täcka samt några exempel på frågor som kan ställas.
Arbetsorganisationen
Den psykosociala arbetsmiljön
Fysiska och kemiska risker
Säkerhet
Arbetssjukdom eller arbetsskada
Tänk på att se över tidigare genomförda riskbedömningar och den kunskap som framkommit då. Detta kan ni använda som grund för att utveckla de metoder som används och se över era rutiner för riskbedömningar. Försök att arbeta med en ständig förbättring och ta med de idéer som framkommer i er årliga uppföljning av arbetsmiljöarbetet.