Lyckad användardag om kränkande behandling

laptop med texten

Att arbeta med kränkande behandling är alltid aktuellt och personal i skola och förskola stöter ständigt på nya utmaningar. Vårt verktyg Kränkande behandling Incident finns till för att de misstänkta kränkningar som sker ska kunna anmälas, samlas enkelt och åtgärdas för att de inte ska ske igen. 

För några veckor sedan träffades användare av verktyget på en digital användardag. En dag med syftet att dela erfarenheter och prata om de utmaningar våra kunder stöter på i sin vardag. 

En del medverkande har nyligen börjat arbeta med verktyget och andra är vana användare. Vi ställde några frågor om dagen till Madelene Wistrand och Marie Nilsson, användare sedan april respektive augusti i år.

Innan användardagen fick deltagarna svara på frågor rörande vad de ville prata med andra om, vilket var rutiner, utredning, vad som räknas som en kränkning och inte samt användning av statistik. Detta utgjorde agendan för dagen för att deltagarna skulle få svar på frågor och diskutera utifrån sina egna behov. 

Läs också: Vad räknas som kränkande behandling?

Igenkänning i arbetet med kränkande behandling

Under dagen kunde deltagarna både känna igen sig i samma problem men också finna nya lösningar på problem de själv inte riktigt löst än. 

— Det var skönt att höra att en del svårigheter som vi har med kränkande behandling upplever andra kommuner också, men också att det finns lösningar som andra kommit på som vi nu också kan få användning av. I en liten kommun kan man lätt känna sig ensam i så stora frågor, utbytet med andra gjorde att jag kände mig mer säker på mitt ansvar, säger Madelene Wistrand 

Utöver den allmänna känslan om att man delar svårigheter med andra fick deltagarna också med sig konkreta tips från de andra deltagarna och av oss på Visma Draftit. 

— Jag lärde mig många saker under dagen, som att utredningar kan delegeras i verktyget vid sjukdom och vad man bör tänka på vid rapportering till nämnden säger Marie Nilsson.

Ser fram emot fler tillfällen

Både Madelene Wistrand och Marie Nilsson uppskattade att samlas tillsammans och dela erfarenheter med andra användare och ser fram emot ett nytt tillfälle. 

– Jag ser fram emot nästa tillfälle, att fortsätta samtalet utifrån det läge vi befinner oss i då och se vilka nya frågor som har dykt upp under vägen, säger Madelene Wistrand. 

Det gör såklart vi på Visma Draftit med. Att få möta våra kunder och få en inblick i problem de upplever gör att vi kan utveckla våra verktyg att bli ännu bättre.

Relaterade inlägg